“Krdi loll lind” ehk krdi nutikas lavastus

INESSA SAARITS / III humanitaar-kunstisuund / veebruar 2018

Venivast materjalist vahtralehed põrandal, seinale tõmmatud maalitud järv ja kuldne samovar pitsilisel laudlinal. Just sellise pildi maalis Tšehhov oma novellis “Kajakas”, ning nüüd võis seda kõike näha Ugala laval. Kuid esmamulje oli petlik. Hetkest, mil etendus algas, riisuti valevahtralehed prügikottidesse ning lava seinal rippuv järv kuivendati. Lavastus “Krdi loll lind” ei koosne romantilistest vene aadelkonna nipsasjakestest ja puhvis kleidikestest, vaid blenderist, modernsetest korvtoolidest ning südame puperdama ajavatest bassikäikudest.

krdi-loll-lind_36878544684_o

Aaron Posneri kirjutatud näidend mõjub justkui rusikaga näkku virutamine. Tegelaste kirev sõnavara ning peategelase Kossi keevaline, lausa terroriseeriv filosofeerimine hoidis publikut kogu aeg toolileeni äärel. Vahepeal puges lausa põue kartus, et varsti hüppab Martin Mill publikusse ja tirib kellegi lavale, et teda teiste ees usutleda ja end tema filosoofiliste arutlustega kurssi viia. Mõnele võis terav sõnavara ja peategelase agressiivne hoiak tunduda solvav ning vastuvõetamatu, kuid tegelikult mõjusid ropud väljendid Taago Tubina lavastuses loomulikud ja ei riivanud eriliselt kõrva. Ning kui teatrikülastajale tunduski lavastus liialt grotesksena, siis äkki vahetevahel ongi vaja, et teatritükk prillid vaataja ninalt kildudeks lööks – kui lavastus suudab inimest raputada ja oma tihedast kookonist kasvõi korraks välja rebida, siis ma usun, et on valmis saadud hea teosega.

Lauri Lüdimois on teinud lavastusele suurepärase helikujunduse. Ma ei ole kunagi varem tundnud, et muusika roll oleks mõnes teatritükis nii mõjuv olnud ning siiani kummitab mind lavastuse imeliselt õnnestunud muusikavalik. Eriti imetabaselt hästi oli suudetud edasi anda peategelase, teatridiiva poja läbipõlemishetke, kus süütu viisijupp, mille järgi teised jalga keerutasid, kasvas üle basskitarri väärkohtlemiseks. Tundus, et tänu muusikale tundsime kõik seda sama, mida pidi taluma Koss nendel hetkedel. Etenduse alguses nähtud Kossi protest performaceteatritüki näol oli ka suurepäraselt lahendatud. Lugenud Tšehhovi “Kajakat”, ootasin laval näha roosas kleidikeses Niinat ette kandmas melanhoolset monotükki elu mõtte otsinguist, kuid õnneks oli olukord täiesti vastupidine. Roosa kleidikese asemel oli laval hoopis paljasjalgne otsekui sulgedega kaetud poolingel, kelle paksu tossuga ümbritsetud nägu jäi kurjakuulutavalt varju. Mulle meeldis see niivõrd, et läheksin seda performance’it eraldi vaatama, kui see võimalik oleks.

Kuigi peategelane Koss sisendas keevaliselt publikule, et nagunii varsti lõppev etendus ei suuda siin maailmas ega ka meis endis midagi muuta ning kõik lahkuvad saalist sama targalt kui saabusid, siis mulle tundus, et märkimisväärselt paljudele lavastus siiski sügavalt mõjus. Isegi kui ei hakatud enda või oma kaaslastega arutlema, mida oleks näiteks Niina pidanud teisiti tegema, et tema väljavaade etenduse lõpus nii nigel poleks olnud, ega filosofeeritud, kas andetuks tembeldatud Koss oli ikka saamatu ja virelev teatrikirjanik või hoopis uuendusmeelne, enda ajast ees rahvakunstnik, siis jäi vähemalt teatrikülastajat kummitama Šostakovitši valss number 2.

Lavastuses “Krdi loll lind” on suudetud kõigele tähelepanu pöörata. Etendust vaadates tundus, et mitte ükski heli, riideese ega valgusvihk ei olnud juhuslik. Terve lavastus oli täis pikitud värvikaid kujundeid ja motiive ning nagu heale teosele ikka tavaks, leiab iga vaatamiskorraga aina enam varasemalt varjatuks jäänud detaile. Ma usun, et igaüks võib leida “Krdi lollis linnus” just midagi endale, olgu selleks kas klassikast võetud aines, võluv näitlejatöö või hoolikalt läbimõeldud lavakujundus. Minule jääb pikaks pikaks ajaks südamesse just see imeliselt õnnestunud helikujundus, mille kiitmiseks jääb mul sõnu vajaka.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s